söndag 23 september 2012

Byggkran....och jag var där längst uppe

På mats bygge mitt i stan har dom ställt en byggkran som är den högsta punkten i Umeå.
Mats har erbjudit mig följa med upp men jag vill inte och tackade NEJ !
Men så har vi några goda vänner som ville upp i kranen....så innan vi skulle gå ut och äta så for vi till Mats bygge !
Man kan bara åka två i hissen som tar en nästan upp , eller hiss det ser ut som en sopkorg med rangliga räcken.
Erbjöd mig att åka upp sist men det gick inte så först att åka upp med Mats var ju såklart jag .
Mats är bra på snacka så han tipsade om att vända ansiktet mot kranen....
Sen när man var nästan uppe skulle man klättra ur hinken och in i kranen sen började en klättring på kanske 10 meter.
Man klättrar alltså på stegar utan att vara fastspänd.
Mats åkte ner för att hämta någon av dom andra så jag fick klättra själv!
Jag fokuserade på stegpinnarna och höll mig fast så jag var helt slut i musklerna dan efter!
När jag klättrat kanske sex stegar kom jag till maskinens sväng hus (kan det heta så) där fanns också en stege och en lucka i taket.
När jag tagit mig upp igenom luckan var jag i styrhytten , där började jag våga titta ut , det är en storslagen utsikt !!
Men det fanns en stege till och en lucka......så upp och ut så var jag på hyttens tak !
Och då kunde man klättra vidare ut på armens baksida , så det var där jag skulle fota.

 Här står jag i hissen , kanske 10 meter upp! blickar ner på fegisen !
 Här står jag på armens baksida....man ser delar av vasaplan och ser ni den lilla vita pricken ganska nära kranen ?? det är fegisen det med!
 Ganska vackert i kvällsolen, Umeälven , tegsbron och stora hotellet!
Tulehuset och Plaza

Så här glad var min man när han efter mycket lång tid kom ensam upp i hytten!
Kicki stod några steger ner och klarade inte av att klättra högre men hon hade högklackat så man måste väl säga att hon gjorde det bra ändå!
Fegis rumpan hade åkt upp nästan 20 meter innan han vill ner igen (roligt var att någon gäst på hotellet sett honom och öppnade fönstret och skrek -Men ÅK då fegis !därav smednamnet han fick)
Storslaget men läskigt var det där upp men nu har jag varit där och ska inte dit igen!!! ;)
Ha det gott//Yvonne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar